Kwalitatief goede gesprekken

Wanneer is een gesprek nou kwalitatief goed?

Hopelijk kunt u ervaren dat u regelmatig een kwalitatief goed gesprek heeft. Er is heel veel wetenschap over geluksgevoel/ harmonie/ het gevoel goed op weg te zijn en het verband met gesprekskwaliteit.

Wanneer je gesprekken met een coach of een andere professional voert dan mag je er van uit gaan dat die gesprekspartner weet uit welke pijlers een goed gesprek sowieso moet ontstaan.

Hier zijn wat tips om zelf mee aan de slag te gaan, zo kunt u zelf ook een betere gesprekspartner worden!

Ik hoop dat uw gesprekspartners dat dan ervaren en tips aan u vragen hoe u dat gedaan heeft. Win/ win !

  1. Kwetsbaarheid – durf te luisteren naar de kwetsbaarheid van uw gesprekspartner. Durf tegelijkertijd u-zelf ook kwetsbaar op te stellen.
  2. Zwijgen – stilte is goed waard! Probeer het maar eens uit!
  3. Luister naar de subtekst –  de vraag achter de vraag.   Vaak achterhaalt u ze door (veel) vragen te stellen en goed te luisteren.
  4. Geduld en aandacht –  Het voeren van een goed gesprek zal minder goed lukken wanneer uw houding verraad dat u weinig tijd of geduld heeft. Ga er dus eens goed voor zitten!
  5. Zoek vreemden op om mee te praten –  Dat is erg moeilijk wanneer u introvert zou zijn, maar niet onmogelijk.  Kom in gesprek met anderen op een borrel / netwerkbijeenkomst / in de kantine /  …